De slimmere AI-assistent voor bedrijven
Watson Assistant is het AI-product van IBM waarmee je gespreksinteracties kunt bouwen, trainen en implementeren in elke applicatie, apparaat en kanaal.
De meeste chatbots proberen menselijke interacties na te bootsen, wat gebruikers kan frustreren wanneer er een misverstand ontstaat. Watson Assistant is meer. Het weet wanneer hij vanuit een kennisbank naar een antwoord moet zoeken, wanneer hij om duidelijkheid moet vragen en wanneer hij gebruikers naar een mens moet leiden. Watson Assistant kan in elke cloud of on-premise omgeving worden ingezet – wat betekent dat slimmere AI eindelijk beschikbaar is waar je het nodig hebt.
Techniek
Een chatbot is een softwareapplicatie die wordt gebruikt om een online chatgesprek te voeren via tekst of tekst-naar-spraak, in plaats van rechtstreeks contact te hebben met een live menselijke persoon. Een chatbot wordt ontworpen om overtuigend te simuleren hoe een mens zich zou gedragen als een gesprekspartner, daarom vereisen chatbot-systemen doorgaans continue afstemming en testen.
Chatbots worden doorgaans gebruikt in dialoogsystemen voor verschillende doeleinden, waaronder klantenservice, verzoekroutering of voor het verzamelen van informatie. Terwijl sommige chatbot-applicaties uitgebreide woordclassificatieprocessen, Natural Language-processors en geavanceerde AI gebruiken, scannen andere eenvoudig naar algemene trefwoorden en genereren ze antwoorden met veelvoorkomende zinnen die zijn verkregen uit een bijbehorende bibliotheek of databases.
Hoe werkt Watson Assistent
- Gebruikers communiceren met de assistent via een of meer van deze integratiepunten:
- Een virtuele assistent die u rechtstreeks publiceert op een bestaand berichtenplatform voor sociale media, zoals Slack of Facebook Messenger.
- Een applicatie op maat die je ontwikkelt, zoals een mobiele app of een robot met een spraakinterface.
- De assistent ontvangt gebruikersinvoer en leidt deze naar de dialoogvaardigheid.
- De dialoogvaardigheid interpreteert de invoer van de gebruiker verder en leidt vervolgens de flow van het gesprek. Het dialoogvenster verzamelt alle informatie die het nodig heeft om namens de gebruiker te reageren of een transactie uit te voeren.
- Alle vragen die niet kunnen worden beantwoord door de dialoogvaardigheid, worden verzonden naar de zoekvaardigheid, die relevante antwoorden vindt door te zoeken in de kennisbanken van het bedrijf die u voor dit doel configureert.
Implementatie van Watson Assistent
- Creëer een Assistent
- Voeg een vaardigheid toe aan je assistent
-
- Een dialoogvaardigheid
Gebruik het intuïtieve grafische product om de trainingsdata en dialoog voor het gesprek tussen de assistent en de klant. De trainingsdata bestaat uit de volgende onderdelen;
-
- Doelen: Doelen die je stelt voor de gebruikers wanneer ze interactie hebben met de Assistant. Definieer één doel voor elk doel dat herkend kan worden vanuit de input van de klant. Bijvoorbeeld intent = openingstijden kan als mogelijke input hebben “Hoe laat gaan jullie open?”. Er zijn ook standaard bibliotheken beschikbaar vanuit IBM.
- Dialoogvenster: gebruik de dialoogvenstereditor om een dialoogstroom op te bouwen waarin uw intenties zijn verwerkt. De dialoogstroom wordt grafisch weergegeven als een boom. U kunt een vertakking toevoegen om elk van de intenties te verwerken die u door uw assistent wilt laten afhandelen.
- Entiteiten: een entiteit vertegenwoordigt een term of object dat context biedt voor een intentie. Een entiteit kan bijvoorbeeld een plaatsnaam zijn die uw dialoog helpt te onderscheiden voor welke winkel de gebruiker de openingstijden wil weten. Nadat u entiteiten hebt toegevoegd, werkt u uw dialoogvenster bij om ze te gebruiken. Voeg dialoogknooppunten toe die de vele mogelijke permutaties van een verzoek afhandelen op basis van de entiteiten die zijn gevonden in de gebruikersinvoer. Terwijl u trainingsgegevens toevoegt, wordt automatisch een natuurlijke taalclassificatie toegevoegd aan de vaardigheid. Het classificatiemodel is getraind om de soorten verzoeken te begrijpen die u uw assistent leert om naar te luisteren en erop te reageren.
- Voeg een zoekvaardigheid toe: profiteer van gegevensverzamelingen die u in IBM Watson ™ Discovery maakt om antwoorden op vragen van klanten te geven. Als een klant een vraag stelt waarvoor het dialoogvenster niet is bedoeld, kan de assistent relevante informatie zoeken in de geconfigureerde gegevensbronnen, de informatie extraheren en deze teruggeven als antwoord van de assistent.
- Integreer uw assistent
-
- Voeg een ingebouwde kanaalintegratie toe om de geconfigureerde assistent rechtstreeks op een social media- of berichtenkanaal te implementeren. Of bouw uw eigen clientapplicatie als gebruikersinterface voor de assistent.
- Uw ingezette assistent wordt gehost door IBM Cloud ™, het IBM cloud computing-platform.