DASC

De grote invloed die Artificiële Intelligentie op uw marketing resultaten kan hebben

DE GROTE INVLOED DIE ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE OP UW MARKETING RESULTATEN KAN HEBBEN

Rianne Hotting | 25 november 2020

Marketing als vakgebied is non-stop in ontwikkeling, zowel bij Business-to-Business als Business-to-Customer. Dit komt onder meer door de enorme groei aan mogelijkheden die voortkomen uit technologische innovaties. Een belangrijk onderdeel van deze innovaties is Artificiële Intelligentie, die een steeds grotere rol speelt bij het bepalen van de marketing resultaten. Maar hoe groot is die invloed? Daar gaan we in deze blog verder op in.


AI als onderdeel van het dagelijks leven

Artificiële Intelligentie (AI) maakt een steeds groter deel uit van ons dagelijks leven, maar hier zijn we ons vaak niet van bewust. Wereldwijd gezien gebruikt 63 procent van de consumenten AI zonder het zelf door te hebben.We zijn gemiddeld 6 uur en 42 minuten ‘online’. Tijdens de momenten dat we online zijn, zoeken we antwoorden en oplossingen via Google, kijken we video’s of zitten we op social media. De aanbevelingen van Google, voorgestelde nummers van Spotify, aanbevolen video’s van YouTube of Netflix, iemand opbellen via Siri… Allemaal kunstmatige intelligentie, die je gewoon in je broekzak hebt zitten! Wanneer ik naar mijzelf kijk kan ik alleen maar zeggen dat ik blij ben met het bestaan van AI, omdat dit mijn leven aanzienlijk makkelijker maakt en het mij helpt met het besparen van tijd. AI helpt ons dus om dingen gemakkelijker, sneller en efficiënter te kunnen doen.

Gezien de tijd die uw consumenten online spenderen, wordt het interessant om te kijken of u de aandacht van uw consumenten kan trekken op de momenten dat ze online zijn. Hierbij kan gedacht worden aan gepersonaliseerde advertenties of het aanleveren van de juiste content op het moment dat de consument hierom vraagt. Daarnaast genereren alle mensen wanneer ze online zijn een enorme hoeveelheid data, die veel relevante en interessante informatie kan bevatten voor uw organisatie. AI komt al snel om de hoek kijken wanneer men gaat nadenken over het optimaal benutten van de beschikbare data en de mogelijkheden om de consument op het juiste moment te bereiken, het liefst meteen hoge kans op verkoopsucces.


IN THE ERA OF BIG DATA, WE HAVE THE NEED TO MINE ALL OF THE INFORMATION, AND HUMANS CAN NO LONGER DO IT ALONE”

– Mark Simpson, IBM


Analyseer je marketingstrategie

Om je marketingstrategie te bepalen en vervolgstappen te kunnen plannen gebruik je data en kennis die je hebt over jouw ideale klant. Hierbij onderzoek je de buyer persona’s, de buyer journey (afgelegde klantreis) en analyseer je voorgaande campagnes. Je wilt natuurlijk je concurrenten voor zijn en de vragen en problemen van potentiele klanten oplossen voor ze bij de concurrent uitkomen. Mensen zijn alleen niet in staat om op zo’n hoge snelheid data te verwerken, dat het mogelijk is om alle ontwikkelingen op de markt bij te benen. We hebben als mens veel tijd nodig om de data te verwerken, te begrijpen en te analyseren. Gelukkig biedt AI hier uitkomst. Door verschillende algoritmes wordt het steeds beter mogelijk om de snelheid van het verzamelen, verwerken en het analyseren van de data dermate hoog te krijgen dat je goed kan meelopen met de markt en op tijd op de hoogte bent van potentiele klanten, hun uitdagingen en hun vragen.


AI als marketingtool

Waarschijnlijk heeft u al deze informatie echter al vaak genoeg gehoord en heeft u zich net als ik afgevraagd wat AI precies is en welk onderdeel van AI u kan helpen bij het optimaliseren van marketing resultaten. Wanneer u googelt op AI komt u een wildgroei tegen aan varianten, definities en synoniemen van Artificiële Intelligentie. Maar welke varianten van AI kunt u nu inzetten voor het optimaliseren van uw marketing resultaten? Hier is geen eenvoudig antwoord op helaas. Er zijn ontelbaar veel verschillende opties, die bedrijfsafhankelijk beter of slechter toepasbaar zijn. Gelukkig zijn er wel een aantal standaardopties die op diverse manieren geïmplementeerd kunnen worden, zodat het volledig aansluit op uw wensen. U kunt kunstmatige intelligentie zien als een gereedschapskist waarin hamers, zagen of beitels zitten om het in de praktijk te brengen. Om het overzichtelijk te houden zal ik een paar meest gebruikte tools uitleggen die vrijwel in elk type organisatie gebruikt kunnen worden.

  • De eerste optie is voorspellen met behulp van AI, ook wel predictive modeling genoemd. Deze technologie kan op basis van veel data en rekenkracht voorspellingen doen over toekomstige gelijksoortige situaties. Voorbeelden zijn gepersonaliseerde advertenties op basis van surfgedrag, de tijdlijn op basis van het gedrag op Facebook of systemen waarmee voorspelt wordt of iemand zijn rekeningen wel op tijd kan betalen. AI kan worden gebruikt om miljoenen posts op sociale media te verwerken en subtiele overeenkomsten te vinden in de gebruikte tekst, afbeeldingen en hashtags. Een subtiele overeenkomst kan duiden op een opkomende trend. We hebben nog steeds door mensen aangestuurd onderzoek nodig om te interpreteren wat de overeenkomsten betekenen in de context van de branche, maar de belofte is zeker fascinerend.
  • De tweede optie is het gebruik van chatbots. Chatbots of virtuele assistenten combineren meerdere AI-technologieën om uit een dataverzameling gebruikersvragen te beantwoorden of vragen te stellen om zo betere informatie te bieden. Hierdoor kunt u snel de vragen van uw potentiele klant beantwoorden er ervoor zorgen dat deze niet wegloopt naar uw concurrent door te lange wachttijden.
  • Daarnaast is de monitoring van sociale media erg belangrijk. En hoewel er tools beschikbaar zijn om het gemakkelijker te maken, heeft AI de mogelijkheid om het naar een hoger niveau te tillen. Het is nuttig om de inhoud van concurrenten, recensies en op welke inhoud te reageren, te volgen. Er zullen veel kansen liggen in reputatiemanagement en crisismonitoring met behulp van AI.

Schrijf u in voor het live webinar Marketing & AI

Dit korte overzicht is bij lange na niet de samenvatting van alle mogelijkheden van AI binnen de marketing branche. Maar het geeft wel een overzicht van wat u kunt verwachten van de toegevoegde waarde van AI ten opzichte van het verbeteren van uw marketing resultaten. Er zijn veel opties om AI in te zetten en even zoveel opties aan services, software leveranciers enzovoort. Om u alvast op weg te helpen met het starten van het gebruik van AI binnen uw marketingstrategieën, heb ik onder dit blog alvast een gratis trial klaar gezet voor de Cloud Pack for Data van IBM. Dit platform biedt een groot aantal services aan voor uiteenlopende acties op uw data, zoals bijvoorbeeld voorspellende modellen, auto-AI en chatbots. Hierdoor kan u makkelijk van start gaan en de uitgebreide mogelijkheden van AI gaan verkennen

Wilt u graag meer informatie over de toegevoegde waarde van AI voor uw marketing(strategie)? Schrijf u dan hieronder in de voor de webinar. Met een demo in 45 minuten laten we zien hoe u een model kunt maken om uw marketingresultaten te voorspellen. Hierbij doorlopen we de verschillende stappen van CRISP-DM. Dit doen we in IBM Cloud Pak for Data waarin we verschillende technieken toepassen, zoals AutoAI en SPSS Modeler.